Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości posiadającej zbiornik bezodpływowy lub przydomową oczyszczalnię ścieków musi podpisać umowę na odbiór nieczystości.
Gminy z kolei muszą ustalić, ile szamb i przydomowych oczyszczalni jest na ich terenie oraz czy ich właściciele mają podpisane umowy na ich opróżnianie. Z wykonania tego zadania muszą składać sprawozdania do WIOŚ i Wód Polskich.
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1297, z późn. zm., dalej uczip) wprowadzona ustawą z 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1549, dalej: ustawa nowelizująca) nałożyła na gminy obowiązek systematycznej kontroli dokumentów związanych z pozbywaniem się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych.
Mieszkańców i właścicieli nieruchomości prosimy o:
- Zawarcie umowy na wywóz nieczystości płynnych zarówno jeśli posiadają Państwo zbiornik bezodpływowy jak i przydomową oczyszczalnię
- Zbieranie i przechowywanie faktur/paragonów potwierdzających odbiór nieczystości przez firmę, z którą mają Państwo podpisaną umowę.
- Wypełnienie i złożenie zgłoszenia do Urzędu Gminy Milejczyce wraz z kopią zawartej umowy.
Do pobrania:
Informacje dotyczące ewidencji i decyzji zezwalających na prowadzenie działalności opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych z terenu gminy Milejczyce:
Często zadawane pytania:
- Czy osoby niezameldowane lub nie mieszkające w gminie muszą zawrzeć umowę?
Tak, każdy właściciel nieruchomości musi mieć zawartą umowę na odbiór ścieków.
- Czy mogę mieć więcej niż jedną umowę?
Tak, można mieć więcej niż jedną umowę i wybierać najlepszą cenowo lub najszybciej dostępną usługę.
- Co w przypadku braku "szamba"?
Każda nieruchomość mająca dostęp do bieżącej wody np. z wodociągu powinna mieć zbiornik bezodpływowy ("szambo"). W takiej sytuacji zaleca się jego zainstalowanie.